Kvarnen
Kvarnbyggnaden har ursprungligen stått vid Olån, c:a 300 m härifrån. De
vanligaste bäckkvarnarna var s.k. skvaltkvarnar men den här är en
hjulkvarn. Skvaltkvarnen har en vertikal axel, som går rakt ner under
kvarnhuset, där det finns ett propellerliknande skovelhjul.
På den här hjulkvarnen sitter drivanordningen/vattenhjulet utanpå och
axeln är horisontell. För att få till en vertikal axel måste man då
ordna en vinkelväxel för att överföra kraften från kvarnhjulet till
kvarnaxeln.
Hjulet till den här kvarnen är ett s.k. överfallshjul. Det betyder att
vattnet leds fram till hjulet i överkant. Skovelanordningen på hjulet är
utformad som små vattentäta kar som fylls med vatten och följer med
rotationen ner till bottennivån där det töms varvid hjulet roterar.
Själva kvarnen ser inuti ut som alla andra små bäckkvarnar. Den undre
kvarnstenen ligger fast på ett mycket kraftigt bord. Den övre
kvarnstenen är den som roterar.
Dörren till kvarnen är tillverkad av en enda stock men den är kluven och
gjord på ett speciellt sätt, där själva gångjärnen är integrerade med
träet i dörrbladet. Dörrbladet i sig är hopsatt med en utväxt gren från
det träd som virket tagits ifrån.
Takkonstruktionen är väldigt unik. Det är ett torvtak, och för att få
ett torvtak att ligga kvar, har man en stoppanordning längst ner på
varje takhalva. Stocken som ligger där kallas för torvstock. Stocken ska
ligga mot något som kallas torvstock-krokar. De brukar vara gjorda av en
enda vinkel, men i det här fallet har man låtit hela rotsystemet sitta
kvar på den nedre kroken. Hur man kommit på hur man ska göra det här är
svårt att förstå, men dekorativt är det.